onsdag 25 september 2013

Torka plommon i varmluftsugn

Sökte på världens största bibliotek...internet. Ang. "receptet" på hur jag torkar plommon. Hittade inget bra. För jag vill torka i varmluftsugn och inte framme, på en bänk.
Själv är bästa dräng - även i detta. ; D Bara att testa sig fram. Å nu är det 70 grader i minst 12 timmar. Säkert längre eftersom jag inte använde mig av tre plåtar i testomgångerna.

Rätt många av plommonen var svåra att kärna ur. Kanske inte helt mogna. Men väldigt goda. Det var lite meckigt att få ut kärnan i början. Då jag använde mig av ett snitt med kniven runt om å tummarna till att trycka ut kärnan. Upptäckte att det blev lättare å snyggare bitar om jag "filéade" ut kärnan med kniven...

Torka plommon i varmluftsugn:
Kärna ur och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

70 grader
10 timmar minst

När plommonen fått en torr översida kan man vända på dom. För att torka undersidan.

Värmen kan sänkas till 50 grader efter 12 timmar. Och då tills dom är torra.

3 kommentarer:

  1. Hej! Hur förvarar du torkade plommon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      I en bruk med lock, typ en som det varit glass i. Sen klarar den av att stå i köksskåp - väldigt länge... :)

      Radera
  2. Så smart! Ska jag göra på direkten!

    SvaraRadera